Освітні програми, що реалізуються в закладі освіти.

 

 


 

 

                                            Освітня програма

 

Комунального закладу «Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Грушівської сільської ради Дніпропетровської області»

 

 

 

на 2021/2022 навчальний рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ

Програма розроблена відповідно  до вимог законів України «Про освіту»,» Про дошкільну освіту» від 05.09 2017 №2145-VIII зі змінами, Положення про дошкільний навчальний заклад України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року №305, Інструкцій по охороні життя і здоров’я дітей, інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 10.08.2021 року № 1/9-406  «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році», постанови Головного державного санітарного лікаря України від 25.08.2021 № 8 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», матеріалів ЮНІСЕФ «Рекомендації щодо відновлення роботи закладів дошкільної освіти після COVID-19», листа Міністерства освіти і науки України від 07.07.2021 № 1/9-347/26-04/19995/2-21 «Щодо окремих питань організації харчування у 2021-2022 роках у закладах дошкільної, загальної середньої освіти, листа Міністерства освіти і науки України від 07.07.2021 № 1/9-344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік», листа Міністерства освіти і науки України від 09.12.2019 № 1/9-750 «Щодо освітніх програм у закладах дошкільної освіти», листа  МОН України від 14.02.2019 № 1/11-1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти», листа  МОН України від 19.04.2018 №1 /9- 249 «Щодо забезпечення наступності дошкільної освіти та початкової освіти» та керуючись власним Статутом Комунального закладу «Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Грушівської сільської ради Дніпропетровської області».

 

 Заклад дошкільної освіти «Сонечко» здійснює освітній процес у 2021/2022 навчальному році  фізкультурно-патріотичним напрямком

    Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 108 днів:

літні – 66 календарних днів з 1 червня по 31 серпня,

осінні – 5 календарних днів з 28 жовтня по 03 листопада,

зимові – 23 календарних днів з 21 грудня  по 12 січня,

додаткові канікули - 7 календарних днів з 13січня по 19 січня,

весняні – 7 календарних днів з 23 березня по 29 березня.

У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.    

У дошкільному навчальному закладі встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 7.00 до 17.00.

Враховуючи підсумки освітньої діяльності за минулий навчальний рік педагогічний колектив закладу дошкільної освіти продовжує спрямовувати свою діяльність у наступному році на вирішення методичної теми: "Використання сучасних інтерактивних методів роботи щодо реалізації Базового компоненту дошкільної освіти, державних вимог під час організації освітнього процесу у закладі дошкільної освіти".

Основні завдання:

1.     Продовжувати роботу з формування комунікативного мовлення дитини у всіх сферах життєдіяльності.

2.     Продовжувати роботу з формування у дітей громадської свідомості.

3.     Продовжувати роботу з виховання здорового способу життя в умовах особистісно - зорієнтованого спрямування. Формування навичок здорового життя у дітей в умовах дошкільного навчального закладу.

4.     Продовжувати роботу з виховання вільного розвитку особистості через почуття радості і щастя.

5.     Сенсорне виховання дітей через дидактичні ігри.

       У Комунальному закладі «заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Грушівської сільської ради Дніпропетровської області»

станом на 01.09.2021 рік функціонує:

 

Дошкільні групи-2    з  загальною кількістю дітей - 32

 

№п\п

Назва групи

Вік дітей  в групі

Кількість дітей в групі

Примітка

1

Група Квіточка різновікова (раннього віку + молодшого дошкільного віку)

Від 1р. до 4 років

 

13

 

2

Група Ромашка різновікова

(середнього + старшого дошкільного віку)

Від 4р. до 6(7) років

19

 

 

        Педагогічний колектив ЗДО спрямовує освітній процес на реалізацію державного стандарту дошкільної освіти відповідно Наказу Міністерства освіти і науки України 20 квітня 2015 року N 446 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 травня 2015 р. за N 520/26965 де вказано орієнтовне гранично допустиме навчальне навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності.

 

        Зміст освітнього процесу у ЗДО визначається Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція), схваленого на колегії МОН України від 21.01.2021 протоколом №12/1-2та затвердженого наказом від 12.01.2021 №33

Для реалізації Базового компоненту дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році у роботі з дітьми середнього, старшого віку використовується Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» (нове видання) 2017 року, в групах старшого дошкільного віку – Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» ( нове видання 2017).

       Завдання змістовних ліній Базового компонента дошкільної освіти реалізується через різні форми організації життєдіяльності дошкільників (відповідно до Листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 276.07.2010 №1.4/18-3082 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі»). В освітньому процесі ЗДО передбачено використання різноманітних форм організації педагогічного процесу, зокрема заняття різних видів і типів, індивідуальна робота, пошукові ситуації, спостереження, організовані ігри тощо.

Відповідно до інструктивно-методичного листа МОН України «Про організацію роботи з дітьми 5-річного віку» №1/9-666 від 27.09.2010 в закладі буде забезпечено рівні стартові можливості для подальшого успішного шкільного навчання дошкільників та охоплено дошкільною освітою всіх дітей старшого дошкільного віку, шляхом розширення різних форм здобуття дітьми дошкільної освіти .

Організація освітнього процесу протягом 2021/2022 навчального року буде здійснюватись відповідно до Статуту за пріоритетним напрямком: національно - патріотичне, комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника.                                                                                                                 Враховуючи підсумки освітньої роботи за минулий навчальний рік педагогічний колектив  закладу дошкільної освіти  продовжує спрямовувати свою діяльність у наступному році на вирішення методичної теми: «Формування гармонійно розвиненої, духовно-багатої, оптимістично та патріотично налаштованої життєво-компетентної творчої особистості дошкільника в умовах гнучкої системи освіти».

II. ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ  ПРОГРАМОВИХ ВИМОГ.

У освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.

В структурі освітньої програми виконання Базового компоненту дошкільної освіти та інваріантної складової забезпечується за освітньою програмою для дітей від двох до семи років «Українське  дошкілля», у повному обсязі годин, що передбачені гранично допустимим навантаженням на дитину у  закладах дошкільної освіти.

Інваріантна частина визначає обов’язковий для дітей певного віку ступінь засвоєння знань, понять, забезпечую єдність освітнього простору України, створює необхідні умови для розвитку, навчання і виховання дітей, відповідно до Статуту ЗДО «Cонечко».

В інваріантній частині визначено об'єм часу, відведений на неперервну безпосередню освітню діяльність згідно освітніх ліній, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Мета освітньої програми - реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 2 до 6(7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі.

Завдання програми - сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу

Структура програми - визначення освітніх ліній відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини: ранній вік (третій рік життя), молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя). Кожна освітня лінія програми завершується показниками компетентності.

Види діяльності

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України  20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.

Освітній процес у закладі дошкільної освіти  відбувається за освітніми лініями: всебічний  розвиток сенсорний «Особистість дитини», логіко-математичний розвиток «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», ознайомлення з природним довкіллям «Дитина в природному довкіллі», фізична та ігрова діяльність «Гра дитини», ознайомлення із соціумом «Дитина в соціумі», розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування «Мовлення дитини», художньо-продуктивна діяльність «Дитина у світі мистецтва».

 Заклад дошкільної освіти   являє собою для дитини соціальний світ у мініатюрі, тут представлені такі види діяльності, як освіта, культура, сфера послуг, громадське харчування, медицина, фізкультура і спорт. Тому педагоги формують у дітей уявлення про різноманіття людських відносин, розповідають їм про правила та норми життя в суспільстві. Велику роль у вирішенні цих завдань відіграє ознайомлення дошкільнят з об'єктами соціальної сфери, села, соціумом найближчого оточення. Важливо навчити дитину вільно орієнтуватися там, де вона живе, де знаходиться дитячий садок, школа, в якій вона буде вчитися, виховати любов до своєї малої батьківщини, дбайливе і відповідальне до неї ставлення.                 

Ознайомлення  дітей  дошкільного віку з природою є засобом створення в їхній свідомості реалістичних знань про навколишній світ, заснований на чуттєвому досвіді. Вихователі формують у дітей елементи екологічного світорозуміння, екологічної вихованості, розвивають позитивне емоційно - ціннісне ставлення до природного довкілля, формують реалістичні уявлення про явища природи, практичні уміння, дбайливе ставлення до її компонентів (розви­ток мови та ігрових умінь).                                                                 

Оскільки провідною формою діяльності дошкільнят є гра, то на заняттях використовуються різні ігри, зокрема й екологічного змісту. У грі дитина засвоює різні складні уявлення (узагальнені, дина­мічні) про явища природи та закономірності .                                                                                                  

В екологічному вихованні дітей надається перевага багато­разовому спостереженню за об'єктами природи, експериментально-пошуковій діяльності, обміркуванню побаченого, відображенню своїх відчуттів у різних видах діяльності; моделюванню явищ природи.                                                           Ефективним шляхом всебічного гармонійного розвитку особистості є залучення дошкільників до художньо-продуктивної діяльності, яка включає образотворчу, музичну, театралізовану, художньо-мовленнєву діяльність. Ці види діяльності виконують функцію позитивно-емоційного збагачення, викликають емоції радості, захоплення, натхнення, витісняють тривожність, напругу, почуття безпорадності.                                                          

Завдання з логіко - математичного розвитку реалізуються не лише на спеціально організованих заняттях, а й інтегруються у інші види діяльності дітей протягом дня. При здійсненні програмових завдань основною метою вихователів є не тільки кількість математичних фактів, які вивчають діти (множини, величини, форми), а й формування основних видів пізнавальних дій – практичних, сенсорних, мислительних. У системі навчально-виховної роботи з математичним змістом мають інтегровані (індивідуальні та групові) заняття, на яких математика поєднується з конструюванням, ліпленням, аплікацією, фізичними вправами, спостереженнями в природі. Мовленнєве виховання пов’язане з вихованням у дітей інтересу й любові до рідної мови, поважного ставлення до неї, як скарбниці українського народу, прагнення висловлюватись граматично правильно, зрозуміло для інших мовою.                                                                   

Крім визначених навчальним планом занять з мовленнєвого розвитку, завдання даного розділу включаються у всі види розвивальної та ігрової діяльності (ознайомлення дітей з навколишнім світом, художня література). Протягом дня проводяться індивідуальні, групові міні-заняття, фрагменти розвивально-виховної зайнятості дітей, під час яких детально розкривається запланована тема дня, досягається мета.                                  

Фізкультурно-оздоровча робота проводиться  щоденно,  протягом дня, вона складається з: ранкової гімнастики; занять фізичною культурою; рухливих ігор та ігор спортивного характеру; загартування; фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями; фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.                                                                                            

Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводяться не менше двох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.                                                                                                                         Для  дітей старшого дошкільного віку один раз на тиждень проводиться пішохідний перехід, який поєднується з іншими видами занять.  У навчально-виховному процесі ЗДО передбачено використання різноманітних форм організації педагогічного процесу, зокрема заняття,  самостійна діяльність, ігри, індивідуальна робота, спостереження, екскурсії, свята та розваги.

Освітня діяльність у формі занять планується на першу половину дня, у другій половині дня плануються міні-заняття,  самостійна художня діяльність, дослідницька та трудова діяльність. Передбачене раціональне чергування видів діяльності (розумова, рухова, практично-прикладна). Тривалість перерв між заняттями – 10 хвилин. Тривалість та кількість форм роботи визначає вихователь за погодженням із директором закладу.    Кількість  групових занять на тиждень у вікових групах  4- 5 року життя   - становить 2 -3 заняття в день,6 (7) року життя – 3 заняття в день. Тривалість занять для дітей у віці від  від 3 до 4 років – 20 хвилин; від 5 до 6(7) років – 25 хвилин.

Варіативна складова робочого навчального плану забезпечуватиметься за парціальною програмою з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» за розділами «Власне тіло я вивчаю і його оберігаю» та «Сонце, повітря, вода – мої супутники життя». Заклад дошкільної освіти  створює безпечні умови для розвитку, виховання та навчання дітей, формує у дітей знання про основи здоров’я та безпеку життєдіяльності, вмінь і навичок раціональної поведінки щодо збереження здоров’я, життя, гігієнічні навички.

 

Встановлено кількість і тривалість одного заняття:

 

 

Рік життя

Кількість

занять

Тривалість

занять

Ранній вік (від 1 до 3 років)

2

10 хвилин.

Молодший вік

4-й рік життя

2

15 хвилин

Середній вік

5-й рік життя

2

20 хвилин

Старший вік

6/7-й рік життя

3

25 хвилин

 

** Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.

Для дітей віком від 1 до 3 років проводяться заняття тривалістю до 10 хвилин.

Тривалість одного заняття:

у молодшій групі - не більше 15 хвилин;

у середній - 20 хвилин;

у старшій - 25 хвилин.

Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій - трьох організованих навчальних занять. У різновікових групах тривалість навчальних занять необхідно диференціювати, орієнтуючись на вік кожної дитини.

У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, необхідно проводити фізкультурні хвилинки.

Тривалість перерв між заняттями має становити не менше 10 хвилин.

Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, необхідно проводити переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Рекомендується поєднувати та чергувати їх із заняттями з музичного виховання та фізкультури.

Необхідно враховувати, що значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) сприяє блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в молодшій, середній, старшій групах), проте інтегроване заняття може замінити всі інші, крім занять з фізичної культури й музичного виховання. Тобто щодня можна проводити одне інтегроване заняття, закріплюючи набуті дітьми знання і вміння в різних видах дитячої діяльності протягом дня. При цьому тривалість статичного навантаження у положенні сидячи на одне заняття не повинна перевищувати для дітей молодших груп - 15 хвилин, середніх - 20 хвилин, старших - 25 хвилин.

Не дозволено вимагати від дітей виконання домашніх завдань.

Після денного сну діти можуть відвідувати гуртки. Тривалість проведення гурткової роботи - 15 - 25 хвилин залежно від віку дітей.

Недопустимо проводити заняття в гуртках за рахунок часу, відведеного на прогулянку та денний сон.

Фізичне виховання дітей у дошкільному навчальному закладі складається з:

-         ранкової гімнастики;

-         занять фізичною культурою;

-         рухливих ігор та ігор спортивного характеру;

-         загартування; фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями;

-         фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.

Визначаючи обсяг рухової активності дітей, необхідно враховувати стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять слід проводити з дворічного віку.

Тривалість фізкультурних занять для дітей у віці:

від 3 до 4 років        - 20-25 хвилин;

від 5 до 6(7) років    - 25-30 хвилин.

Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводяться  не менше трьох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.

У дні, коли немає занять з фізкультури , проводяться фізкультурні комплекси під час денної прогулянки.

Для підвищення якості дошкільної освіти, забезпечення її сталого інноваційного розвитку в 2021/2022 навчальному році педагогічний колектив закладу спрямовує свою діяльність на формування різнобічно розвиненої, духовно багатої, оптимістично та патріотично налаштованої особистості, починаючи з перших років життя дитини і завершуючи її вступом до школи.

Організація освітнього процесу на інтегративній основі забезпечує вирішення в 2021/2022 навчальному році таких змістових напрямів роботи:

-       національно-патріотичне виховання;

- формування у вихованців навичок спілкування і ефективної взаємодії з іншими дітьми дорослими людьми;

- комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільників.

Висока якість дошкільної освіти буде забезпечена спільними зусиллями управлінських і методичних служб, педагогів та батьківської громадськості, діяльність яких націлена на досягнення оптимальних результатів освітньої роботи з дітьми  дошкільного віку, наступності у реалізації як навчальних, так і основних виховних завдань.

 

                                              Робочий навчальний план

закладу  дошкільної освіти (ясла – садок) «Сонечко»

на 2021 - 2022 навчальний рік

 

Види діяльності за освітніми лініями

Кількість занять на тиждень за віковими групами

2-4 року життя

5-6 (7)року життя

Ознайомлення із соціумом

 

народознавство

0,5

 

0,5

1

 

1

Ознайомлення з природним довкіллям

1

1

Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)

3

(музика 2

Образотв.0,5

Аплікація 0,5)

4,0

(Муз.2, образотв.0,5

Аплікат.0,5 /ліплен.0,5

 театр.1)

Художньо-естетичний розвито(худ.л-ра)

1

1

Сенсорний розвиток

0,5

-

Логіко-математичний розвиток.

Основи економ.культури/конструювання

0,5

 

-

1

 

0,5/0,5

Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування.

Навчання грамоти

1

 

-

1

 

1

Здоров’я та фізичний розвиток*

3

3

Загальна кількість занять на тиждень

11

15

Максимальна кількість занять на тиждень

11

15

Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень дитину (в астрономічних годинах)**

2,15

6,25

*Години, передбачені для фізкультурних занять (плавання), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.

Навчальне навантаження: тривалість проведення занять - спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.

**Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.

В ЗДО    проводяться 2 заняття з плавання та 2 заняття з фізкультури.

ПЕРЕЛІК

освітніх програм, які використовуються у Комунальному закладі «Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Cонечко»

Грушівської сільської ради Дніпропетровської області»

2021/2022 навчальний рік

Назва

Автор

     Видавництво

Коли і ким затверджено

ІНВАРІАНТНА СКЛАДОВА

КОМПЛЕКСНІ ОСВІТНІ ПРОГРАМИ

Програма розвитку дитини дошкільного віку«Українське дошкілля»( нова редакція 2017р)

 

О.І. Білан за загальною редакцією О. В  Низьковської

 

 

Рекомендовано МОН України (листМОН України від 23.05.2017 №1/11-4988

Освітня програма        « Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку за загальною науковою редакцією                   

Т. О. Піроженко.

 

Рекомендовано МОН України (лист МОН України №1 /11-7684 від 01.08.2017 р)

Парціальні освітні програми

«Про себе треба знати, про себе треба дбати» програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей віком від 3 до 6 років

Лохвицька Л.В.

Мандрівець

Схвалено комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (лист ІІТЗО від 08.11.2013 р. №14.1/12-Г-632)

Варіативна складова

Парціальні освітні програми

Скарбниця моралі». Парціальна програма з морального виховання дітей дошкільного віку

Лохвицька Л.В.

 

Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти МОНУ (лист ІІТЗО від 25.07.2014 №14.1/12-Ґ-1359)

«Казкова фізкультура», Парціальна програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку

Єфименко М.М.

 

Схвалено комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 11.06.2014 №14.1/12-Г-869)

 


Немає коментарів:

Дописати коментар